Jumat, 11 Maret 2011

Emulsi

Emulsi adalah system koloid yang partikel terdispersi dan medium pendispersinya sama-sama cair. Ditinjau dari segi kepolaran, emulsi merupakan campuran cairan polar dan cairan non polar. Jika minyak yang merupakan fase terdispersi dan air adalah fase pembawa, sistim ini dinamakan emulsi minyak dalam air dan apabila air merupakan fase terdispersi dan minyak adalah fase pembawa ini dinamakan emulsi air dalam minyak.
Contoh dalam kehidupan kita sehari hari adalah mentega, susu, margarin, mayones, belah film stock yang fotopeka, serta bendalir pemotong untuk kerja logam. Bagi mentega dan margerin, suatu fasa lipid yang selanjar mengelilingi titisan air (emulsi air dalam minyak). Sedangkan susu adalah lemak terdispersi dalam air. Dalam susu terkandung kasein suatu protein yang berfungsi sebagai zat pengemulsi.


A. Dua cecair, yang tidak boleh campur, tidak mengemulsi
B. Satu emulsi Fasa B yang tersebar dalam Fasa A
C. Satu emulsi tak stabil terasing secara berperingkat-peringkat.
D. Pembasuh (garis bentuk ungu) meletakkan diri pada antara muka di antara Fasa A dengan Fasa B dan dengan itu, menstabilkan emulsi.

Pengemulsi

Pengemulsi ialah satu bahan yang menstabilkan emulsi. Contoh pengemulsi makanan adalah kuning telur (bahan kimia pengemulsi utamanya adalah lesitin , dan mustard. Berbagai-bagai bahan kimia di dalammusilaj mustard yang mengelilingi sekam bijinya bertindak sebagai pengemulsi; protein dan pengemulsi yang mempunyai berat molekul rendah juga biasa didapati.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar